Wordt Mobile Viking en bel & surf gratis

zaterdag 17 november 2007

Slip- en Remcontrole @ Jesco

Gisteren een dagje autotraining gaan volgen bij Jesco (Puurs).



9u30: Verwelkoming met een hapje en drankje

Met mondjesmaat stromen de deelnemers toe. We eindigen op 14 stuks. Alle "type" mensen zijn aanwezig, van de jonge student graduaat automechanica tot de 50 plusser. Ook alle lagen van de bevolking zijn vertegenwoordigd. Wat wel op valt is dat de vrouwen in de minderheid zijn. (3 van de 14).


9u45-10u50: Uiteenzetting over Roadsense© & Carsense©

We begeven ons naar de lesruimte. Deze is goed voorzien van didactisch materiaal (beamer, power point voorstelling en filmpjes) en de uiteenzetting wordt vol overgave gegeven.

Deel 1 gaat over Roadsense©: "Hoe blijf ik uit de probleemsituaties (voorkomen) en hoe geraak ik uit de probleemsituaties (genezen) ?”

Deel 2 handelt over Carsense©: De ervaren instructeurs leren u de juiste reacties op probleemomstandigheden.


10u50-12u30: De wagen in en slippen maar

Eindelijk is het grote moment waarop iedereen zit te wachten aangebroken. We begeven ons met de hele groep richting wagenpark en testterrein, krijgen nog enkele praktische instructies mee, samen met een demonstratie van de oefening en mogen dan per 2 een wagen uitkiezen.

De eerste oefening waar we zeer veel tijd aan zullen spenderen is een ontwijkingmanoeuvre zonder te remmen op een zeer glad wegdek met wagens die vanachter voorzien zijn van slicks (banden zonder profiel). Tegen een snelheid van 45km komen we aangereden met enkele meter voor ons een obstakel. De bedoeling is kort ontwijken en terug op normaal traject komen. Dus: uitwijking naar links en dan terug naar rechts en terug beetje links. De meeste keren was de eerste links voldoende om de achterkant van de wagen aan het slippen te krijgen en te eindigen waar het niet hoort... Na enige tijd kwam er echter schot in de zaak en werd het bijna kinderspel.
Heel tof!!!


12u30-13u15: Lunch

Tijd voor de innerlijke mens te versterken. Aangekomen in het cafetaria die aan het inkart centrum is gelegen wordt het menu voorgesteld. Tomaten groentesoepje, Kip met currysausje en frietjes en koffie of the. Dit alles voor slechts €10. Redelijke prijs, maar toch verschoten we even. Als je 225€ betaald voor een dagje opleiding denk je wel dat het eten inbegrepen is... Dat terzijde, het eten was lekker en een goed moment om de collega's even te leren kennen.


13u15-15u30: Verlog van slippen voormiddag

Eten binnen, terug tijd voor het serieuze werk. Terwijl we de eerste oefening nog wat vervolmaken zijn er ondertussen een aantal mensen een slalom oefening aan het doen. Gas geven, kort zigzaggen en uiteindelijk ook hier, hoe kan het ook anders, een zeer gladde plek waar een stevige correctie nodig is om correct uit te komen. Echter na 3 a 4 keer lukt dit perfect. (ook al eens leuk alst snel lukt :-))


15u30-16u00: Beetje extra theorie

Nog wat extra theorie om terug op te warmen voordat we aan het laatste praktijk deel beginnen.


16u00-17u15: Noodremactie glad wegdek, normaal wegdek & aquaplaning

Zelfde oefening als de eerste, maar nu met remmen. Ik verschiet er even van hoe moeilijk dat dit is. Geen mij dan toch maar zonder remmen...
Normaal wegdek: optrekken zo hard je kan en dan ook ontwijking terwijl je bovenop je rem staat. Hiervoor kozen we de Opel Astra cabrio TURBO. Gat in 2de lekker tot 85km/u, leuk als je dan op je rem gaat staan :-)
Aquaplaning. Iedereen komt het wel eens tegen. Niets aan zo lang het rechtdoor is, maar wat in een bocht?!, zullen we dan ook maar eens testen... Bleek best mee te vallen.


17u15-...: drankje en na napraten

Dag zit erop, certificaten ontvangen, drankje drinken en voorzichtig naar huis rijden.


Besluit: zeer toffe dag! Hopelijk heb ik de opgedane kennis echter nooit nodig.

PS: als ik een voorbeeld filmke vind zet ik het zeker online.

Geen opmerkingen: