Wordt Mobile Viking en bel & surf gratis

donderdag 20 december 2007

Draadloze netwerken

Draadloze routers: "Eens je ze gewoon bent kan je niet meer zonder". Een 4 tal jaar geleden kocht ik mijn eerste draadloze router samen met een draadloze netwerkkaart voor in de laptop. Dit was de tijd voor de centrino, waar een draadloss netwerk nog niet standaard op elke laptop was voorzien.





Mijn eerste was de "USR808054 802.11g Wireless Turbo Router en Access Point" van US Robotics. Al bij al een degelijk product bestaande uit een 802,99g Wireless Turbo Acces Point, 4-poorts Ethernet switch (4 Lan poorten), Router en geavanceerde Firewall. Er waren goede beveiligingsopties (die noodzakelijk zijn bij draadloze netwerken) en ook de ondersteuning op het internet, manuals,... is er zeer uitgebreid. Na 1jaar en 11 maanden begaf deze router het echter, waardoor ik gelukkig net binnen de garantie periode mijn centen kon terugkrijgen.





Op naar een nieuw model, de "Wireless G Plus Router with Built-In USB Print Server". Deze heeft ongeveer dezelfde specificaties en snelheden als de USR router. Als extra zit hier wel een USB printer server mee op de router. Het voordeel is hierbij dat je van eender waar in het huis draadloos print opdrachten kan doorsturen. Een nadeel is dat hij geen All-In-One toepassingen ondersteund.( Je kan printen, maar niet scannen,...). Bij Belkin heeft men ook een levenslange garantie, wat me ook wel aan stond. Ook de installatie interface is zeer gebruiksvriendelijk. Kortweg, zeer goede ervaringen met deze router.








Nu, nog eens 2 jaar later is het tijd voor een upgrade. Gezien ik zo content was met mijn Belkin router wou ik ook hier in de familie blijven. Om niet enkel het draadloos, maar ook het bedrade netwerk sneller te laten lopen ben ik op zoek gegaan naar een netwerk router met Gigabit ondersteuning. Belkin blijkt maar 1 router te hebben met deze optie en dat is dan ook ineens de Belkin N1 Vision router die recent in de winkel is gekomen.

De features:


  • Up to 300 Mbps
  • Interactive Status Display
  • Plug-and-Play CD-less setup
  • 802.11n draft 2.0 compatible
  • 4 Gigabit Ports


M.a.w. een zeer snelle High End router uit het Belkin Gamma. Een leuke extra is de Interactieve display waarbij je keuze hebt uit verschillende schermen zoals Datum & tijd, Download & upload snelheid, verbonden computers, datatransfer per computer van de laatste 24u,...
Hierbij waren er bij de installatie even problemen met het vinden van de internet modem. De hekpdesk van Belkin heeft dit probleem snel verholpen. En achteraf was de router snel up-and-running.

Geen opmerkingen: