Wordt Mobile Viking en bel & surf gratis

donderdag 23 augustus 2007

Wakker worden

6u50, de wekker gaat, je bent vrij wakker, het bed is zalig warm, je druk op snooze en draait je nog even om. 6u59 de snooze functie laat van zich horen, we herhalen het stramien. 7u08 terug van hetzelfde... tegen 7u30 kom ik moe uit mijn bed... en loop de rest van de dag rond als een zombie...

Doordat dit meer regel dan uitzondering is/was, ging ik maar eens op zoek naar een manier om dit op te lossen. Op het internet bieden zich snel verschillende oplossingen aan.

De Bodyclock:

De Bodyclock is zo één van deze oplossingen. Deze klok wekt je met licht i.p.v. geluid. Door over een bepaalde tijd de licht intensiteit van donker naar licht aan te passen simuleert deze klok het opkomen van de zon. Deze zou een positieve invloed hebben op het opstaan, je energie niveau en de wintermoeheid. Persoonlijk heb ik hem nog niet geprobeerd. Het concept staat me in ieder geval wel aan, enkel een "persoonlijke touch" ontbreekt me hier.

De SleepTracker:

Het is dan weer net deze "persoonlijke touch" die ik op een andere website wel vind. Ondertussen staat de website van SleepTracker voor me te pronken. Het gaat hier niet om de bekende alarmklok voor op het nachtkastje. In tegendeel, een "gewone" horloge doet hier het werk. Nu ja, gewoon is weldegelijk een understatement bij dit stuk vernuft. Het gaat hier namelijk om een polshorloge die tijdens de nachtrust je slaap-patroon monitored. Je stelt het alarm in op de laatste tijd dat je wil wakker worden (vb 7u25) en tevens geef je hem een interval mee, in welke hij je vroeger mag wakker maken (keuze uit 10, 20 & 30min). In dit gegeven interval gaat de SleepTracker het moment uitzoeken waarop je het meest wakker bent en welgeteld hier zal het alarm afgaan. Dit resulteert in het wakker worden op een uitgerust moment en niet meer in een diepe slaap.

De prijs van om en bij de €135 lijkt me dan wel aan de hoge kant, maar voor een goede nachtrust moet je dan weer wat over hebben. Ik beslis dus maar om hem aan te kopen.

Ondertussen slaap ik ongeveer 3 a 4 maanden met de horloge.
Naar mijn bevindingen doet het ding exact wat men zegt en maakt hij je wakker op de moment dat je het minst diep slaapt, MAAR op die moment is het nog steeds aan de gebruiker om werkelijk op te staan. M.a.w. 90% van de tijd draai ik me nog eens om en sta ik alsnog 30min later vermoeid op. Voor de mensen die direct kunnen opstaan eens de wekker af gaat lijkt het me wel de perfecte manier van wakker worden.

De axbo:

Een gelijkaardig concept als de Sleeptracker vinden we bij axbo. Beide volgen ze je slaap patroon en zoeken de meest ideale tijd om je wakker te maken. Er zijn echter toch wel enkele verschillen. Waar de Sleeptracker enkel door 1 persoon tegelijk gebruikt kan worden is axbo geschikt voor 2 personen. Het gaat hier om een alarm klok (op nachtkastje) gecombineerd met een sensor die je rond de pols draagt. Er zou ook een mogelijkheid zijn om de klok via usb met een computer te verbinden. Het is mogelijk om aan iedere persoon een ander alarm signaal toe te kennen. Lijkt me ook wel wat. Prijs is om en bij de 200€, maar gezien hij voor 2 personen gebruikt kan worden is hij goedkopen dan 2 SleepTrackers...

Indien iemand ervaringen heeft met deze toestellen, had ik het graag van u vernomen.

3 opmerkingen:

Véronique zei

Ha ha super, nee helaas geen ervaring met geen enkel van deze toestellen maar ik zou ze even goed kunnen gebruiken. Ook mijn bedritueel 's morgens is vergelijkbaar en laat dus alles te wensen over. Indien je succes boekt met een van deze toestellen laat het me dan weten. Ik zou voor de bodyclock gaan. Misschien niet voor de efficiëntie van het toestel maar zeker voor de vormgeving

Anoniem zei

Ik heb ik geen ervaring mee, maar zag de klein AXBO artikel in de EOS. Ik denk wel dak ik eentje ga aanschaffen. Al was het maar voor de vormgeving ;-)

Hier een review van de AXBO:

http://www.shikake.nl/2006/12/12/axbo-sleep-phase-alarm-clock-review/

Jeanine zei

De Axbo Couple White is een super wekker.

En snel leverbaar via: http://www.hart-ware.nl