Wordt Mobile Viking en bel & surf gratis

dinsdag 23 december 2008

GSM operatoren / Tarief formules

Eind van het jaar is aangebroken. Tijdens het verlof is het de ideale moment om eens het voorbije jaar op een rijtje te zetten. Wat financiële zaken te regelen. Boekhouding af te sluiten en uitgaven te optimaliseren voor volgend jaar.

Daarbij hoort het herbelijken van je tarief formule voor gsm gebruik.

Sinds 1998 zit ik bij Proximus. Ben steeds zeer tevreden geweest omtrent de srvice en mogelijkheden, en zeker de laatste jaren waarbij ik een Business formule heb, was de extra service leuk. (speciaal nummer voor business klanten waarbij je snel en zeer goed geholpen wordt.)

Je goed voelen bij een operator is 1 ding. Niet teveel betalen voor wat je gebruikt is een andere zaak. Vandaar dat ik het de moment vond om mijn gebruikt onder de loep te nemen en tarief formules te vergelijken.

Als ik zie dat een gemiddels gebruik tussen de 250 en 350 bel minuten ligt naar alle netwerken en vaste lijnen met een gemiddeld factuur rond de €75. (huisige formule Proximus, Business high)

Een vergelijking van operatoren en formules geeft het volgende beeld: (excl speciale aanbiedingen)

ScreenShot153

Proximus: Er komt 1 formule in aanmerking.

  • Business Easy:
    • €24,2*/m voor 100 minuten
    • 101-301 minuten €0,18*/min
    • 301-500 minuten €0,145*/min
    • Komt gemiddeld op €60 en zou me €15 per maand besparen. Daarover had Proximus me zelf ook al geïnformeerd.
    • Besparing: €15/m
    • Opmerking: Momenteel loopt er een actie waarmee je tijdelijk €10/m betaald ipv €20/m. Aangezien dit om een actie gaat en niet std in abo zit deze niet mee in de berekening.

ScreenShot154

Base: Hier zijn er 2 formules die er goed uit komen:

  • Base Business:
    • €7,26*/m 120min Base & vaste lijnen
    • Andere oproepen (vast & mobiel) €0,145*/min
    • Deze zou uitkomen op een €53 per maand
    • Besparing: €22/m
  • Base Gold:
    • €40/m 450min naar alle mobiele en vaste in België
    • Deze zou incl SMS (wat er bij de andere ook me in zit) komen op €45 a €48 per maand
    • Besparing: €27/m tot €30/m

ScreenShot155

Mobistar: Er is 1 formule die in de buurt komt.

  • My45:
    • €45/m 225min naar vast en mobiel
    • Extra €0,20/min
    • Zou komen op €60/m
    • Besparing: €15/m
    • Opmerking: Tot 1Jan2009 loopt een actie waarbij je 225min gratis krijgt per maand. Aangezien dit om een actie gaat en niet std in abo zit deze niet mee in de berekening.

Als we nu alles op een rijtje zetten concludeer ik voor mezelf dat Proximus een stuk duurder is dan de andere operatoren (voor mijn verbruik en volgens mijn berekeingen).

Extra acties bij Base. De activering van €30 hoefde ik niet te betalen en op mijn eerste factuur ktijg ik toch nog eens €30 korting. Tevens loopt er een vriendenactie tot 18jan 2009. Als je iemand nieuw aan brengt, krijg je een cadeau, (gsm, laptop,... zie voorwaarden)

Dit alles in acht genomen zou dus een overstap naar Base Gold een jaarbesparing zijn van ongeveer €300 op jaarbasis, gezien mijn vrouw ook mee klant wordt krijgen we een extra gsm. Vanaf 13 Jan zal je me dus op Base kunnen bellen (zelfde nummer).

(*Prijzen van business formules zijn omgerekend naar bedragen incl BTW)

Geen opmerkingen: